Meditace

- pomáhají donutit mysl k odfiltrování nežádoucích životních zmatků, zbytečných starostí, zájmů a ulpívavých představ, které nás zatěžují. Meditace navodí klid 
a změnu vědomí, podobnou spánku. Pouze 20 minut meditace je osvěžující stejně jako několik hodin spánku. Meditační techniky zvyšují energii, omlazují tkáňové buňky a zadržují pustošivý vliv času. Meditace je prostě mocná léčitelka. Dokáže snížit vysoký krevní tlak, srdeční angíny (angina pectoris), alergii, cukrovku, chronické bolesti hlavy a bronchiální astma. Umí i omezit závislost na alkoholu a cigaretách. Působí dobře i na deprese a úzkosti, zlepšuje paměť.

Meditační kurz

- je nejjednodušší způsob, jak začít
s meditacemi. Kurzy jsou různé (jóga, zpívání manter, klidové,....).

Meditujeme doma

Meditovat je vlastně úplně jednoduché. Najděte si klidné, teplé místo, kde nebudete nikým rušeni. Sedněte si do nejpohodlnější polohy. Můžete sedět se zkříženýma nohama buď přímo na zemi nebo na měkkém polštáři vysokém 10 cm. Dá se i sedět na židli
s rovným opěradlem - ruce jsou položené na kolenou a chodidla na zemi. Meditovat vleže se nedoporučuje, protože byste mohli snadno usnout.

Základní meditační cvičení:

Tato technika je přijatelná pro většinu lidí. Pokud vám nebude vyhovovat, zkuste variantu popsanou dál

  • posaďte se zpříma, pohodlně, abyste byli soustředění, ale bez napětí
  • záda držte rovně v jedné linii s hlavou a šíjí, tělo co nejvíce uvolněte
  • dýchejte stejnoměrně a zhluboka. Soustřeďte se na svůj dech, na to, jak vdechujete a vydechujete, a sledujte své břicho, jak se zvedá a klesá. Celou pozornost zaměřte na dýchání.
  • jakmile se začnou vaše myšlenky toulat, jemně je přiveďte zpět k dýchání
    a k stoupání i klesání svého břicha
  • oči lehce přivřete, abyste se lépe soustředili
  • hodně lidem pomáhá opakovat si slovo nebo zvuk, např. óm (hinduistická mantra - mír) nebo hebrejské šalom (mír), popř. jiné slovo nebo frázi
    s pozitivním významem.
  • pokračujte tak asi 20 minut
  • pomalu se vracejte k normálnímu stavu vědomí. Nevstávejte zbytečně rychle; začněte si uvědomovat své okolí a mírně se protáhněte. Pak vstaňte a snažte se pohybovat jen velmi zvolna.

Meditace s počítáním

Pohodlně si sedněte a v duchu počítejte od jedné do deseti; každému číslu věnujte plnou pozoronost. Jakmile se vaše myšlenky začnou toulat (a nepochybně začnou), počítejte znovu od jedničky.

Meditace se svíčkou

Posaďte se proti hořící svíčce, upřeně se dívejte do jejího plamene a upněte na ni svou pozornost.

 Vizualizace (zviditělňování) představ

Také se této technice říká řízená představivost. Patří mezi relaxační techniky. Snažte se v duchu soustředit na pozitivní představy, abyste přemohli negativní emoce a zvládli stres. Seďte nebo ležte v relaxační poloze a soustřeďte své dýchání jako při základním meditačním cvičení. Potom si
v duchu přičarujte šťastnou scénu plnou pohody a sebe jako její součást. Zachovávejte stálý rytmus dýchání a zapojte svou přšedstavivost k doplnění co největšího počtu podbrobností týkajících se této uklidňující scény.

Pozor: Meditace někdy může být i nepříjemná, může totiž vyvolat nepříjemné potlačované vzpomínky. Není to však nebezpečné, naopak se od tohoto stresu očistíte. Je ale bezpečnější meditovat pod dohledem zkušeného terapeuta.